Cara Atasi Bengkak Tonsil – Kenali Gejala Tonsil Yang Teruk


Cara atasi bengkak tonsil, ramai yang mencari penawar walaupun telah merujuk kepada doktor. Ini kerana biasanya doktor merawat dengan menggunakan steroids dan jalan terakhir adalah pembedahan.



Apakah tonsil?

Tonsil adalah tisu berwarna merah jambu di kawasan berbentuk bujur di kedua bahagian belakang tekak. Ia membantu menentang jangkitan terhadap kuman dan bakteria yang masuk melalui hidung dan mulut.

Tonsil membengkak apabila ia dijangkit oleh virus atau bakteria. Keadaan ini menyebabkan ia juga menjadi kemerahan. Dalam kebanyakan kes, apabila anda mendapat sakit tekak. Tonsil juga akan bengkak ataupun tonsil jadi bernanah.

Kebanyakan kes bengkak tonsil ini adalah disebabkan virus. Bengkak tonsil yang disebabkan bakteria ini selalunya Cuma 15% hingga 30 % kes. Bakteria tonsil kebanyakannya disebabkan oleh jenis bakteria streptococcus tertentu. Ia juga dikenali sebagai sakit tekak strep.



Gejala-gejala tonsil

1)Tonsil merah atau membengkak

2) Sakit tekak / ulser tekak

3) Sakit tekak bila menelan

4) Demam

5) Sakit telinga

6) Sakit kepala

7) Nafas berbau

8) Kehilangan suara

9) Jika ia berlaku pada kanak-kanak, biasanya sakit di bahagian abdomen atau perut. ( Ini berlaku apabila tonsil bengkak disebabkan bakteria strep)

10) Jika tonsil anda membengkak, anda mungkin turut menyedari gejala-gejala lain. Ini termasukla seperti pernafasan terhenti ketika tidur, sukar untuk menelan makanan dan suara menjadi garau.

Vitamin Untuk Membantu Rawatan Tonsil

Jadi seharusnya kita faham punca yang membuatkan tonsil bengkak ialah akibat masalah bakteria dan virus. Oleh itu, pengambilan vitamin dapat membantu menaikkan imunisasi anak-anak dan mengelakkan mereka selalu mengalaminya.






1) Nutriferon

- Satu-satunya interferon semulajadi di dunia. Melindungi dari jangkitan influenza dan pencemaran. Selain dari itu, ia juga berkesan untuk melawan virus, mikrob seperti selsema, flu, alergi dan inflamasi.

- mengurangkan rasa tak selesa ketika sedang dalam rawatan.




2) GLA Complex

- Gla merupakan anti inflamasi dan mengurangkan bengkak.

- Ia juga merawat ulser, mengeluarkan virus, melegakan kelesuan, membersihkan kahak, meringankan kebas urat saraf dan meningkatkan stamina.




3) Garlic

 - Garlic adalah antibiotik semulajadi. Jika rawatan di klinik juga selalunya pasti doktor akan memberikan antibiotik untuk bengkak tonsil tersebut.

- ia juga mampu menentang bakteria dan meningkatkan imunisasi badan sekaligus. Jika anak mengalami bengkak tonsil ini, boleh letakkan garlic di dalam sup.


4) Vitamin C

 - Ramai tau yang Vitamin C perlu diambil setiap hari kerana ia tidak kekal lama dalam badan. Tapi pengambilan Vitamin C Sustained memanjangkan jangka hayat vitamin C dengan 5 jam berbanding sejam dengan vitamin biasa.

- Vitamin C diperlukan untuk membina sel darah merah yang sihat untuk penyerapan zat besi yang lebih baik, membantu sel darah putih menentang bakteria dan kuman serta mengukuhkan sistem imun.

- Pengambilan vitamin C yang cukup mempercepatkan proses pemulihan.


Testimoni



Kenapa Perlu Dapatkan Vitamin Ini dari Saya?


Setelah lebih dari 4 tahun menjalankan konsultansi kepada pelanggan, saya yakin dapat memberikan anda cara yang betul untuk merawat bengkak tonsil. Saya sendiri pernah rasa sakit tonsil dan tau bangaimana sakitnya bila bengkak tonsil ni.


Order/ Pertanyaan


Ingin membuat order? Boleh Whatsapp Azie ke 0163524104.

Atau

Boleh juga membuat order melalui kad Debit / Kredit dengan klik ESELL.

SID : 1025553
COD : Bandar Sri Damansara, Kepong, Kuala Lumpur Sentral, Bandar Sungai Buloh dan kawasan sekitar. Pos ke seluruh Malaysia.





Comments

Popular posts from this blog

Krim Jeragat Paling Berkesan Di Farmasi Kegemaran Anda.

Masalah Kencing Kotor Di Dalam Pantang – Pengalaman Ngeri Ibu

Omega Guard Untuk Mereka Yang Nak Kulit Cantik Dan Pinkish