Cara Atasi Masalah Lelaki Botak akibat Tekanan



BOTAK! ADAKAH ANDA TERGOLONG DALAM MEREKA YANG BERISIKO BOTAK?

Perkataan ini menakutkan dan tidak diingini oleh sesiapa tetapi tidak mustahil terjadi jika mengambil mudah soal penjagaan kesihatan dan kebersihan.

MPHL atau Alopesia Androgenetik merupakan punca keguguran rambut yang paling biasa berlaku, mewakili lebih 80% daripada kesemua kes keguguran rambut di kalangan lelaki.

Realitinya keguguran rambut 50 helai hingga 100 helai sehari boleh dikira normal namun jika masalah ini berlarutan ke tahap serius sehingga menyebabkan rambut semakin menipis dan akhirnya botak yang berkekalan.


3 Peringkat Kitaran Pertumbuhan Rambut Yang Normal.

1. Anagen (pertumbuhan)

Rambut-rambut yang baru tumbuh daripada dasar folikel (lubang atau bukaan pada permukaan kulit di mana rambut tumbuh melaluinya). Fasa pertumbuhan yang normal ini selalunya memakan masa bertahun-tahun dan hasilnya adalah rambut yang tunbuh sepenuhnya.

2. Catagen (rehat)

Pada peringkat ini, rambut berhenti tumbuh dan akar rambut mula mengecut. Dasar folikel pecah dan rambut bergerak ke atas di dalam folikel jauh daripada akar dan pembuluh darah yang membekalkan nutrient.

3. Telogen (pertumbuhan semula)

Rambut yang telah matang kini melekat longgar ke atas rambut. Ia lazimnya akan gugur selepas beberapa bulan ataupun setelah ditolak oleh rambut baru yang tumbuh di bawahnya.


cara atasi lelaki botak akibat tekanan



Terdapat pelbagai faktor menjurus kepada keguguran rambut akhirnya membawa kepada botak kekal. Setiap individu perlu mendapatkan nasihat pakar untuk mengesan punca berlaku keadaan itu kerana samaada keguguran ambutitu boleh dirawat atau tidak.

Botak yang bermula dengan keguguran rambut dipengaruhi oleh masalah lain seperti tekanan psikologi kronik, tekanan perasaan yang berpanjangan, perubahan hormone dan alahan terutama produk kimia.



Faktor Kehilangan Rambut 

1. Telogen Effluvium – satu keadaan sementara yang selalunya terjadi disebabkan tekanan seperti trauma atau pembedahan.

2. Areata Alopesia – satu keadaan, sistem imun badan sendiri menekan peringkat pertumbuhan akar rambut (bahagian rambut yang tertanam di dalam folikel di bawah kulit). Areata Alopesia menyebabkan rambut gugur dalam bentuk setompok dan boleh menjejaskan keseluruhan tubuh badan termasuk rambut pada anggota muka dan alat sulit.

3. Keadaan Kulit Kepala – jangkitan kulat atau penyakit psoriasis iaitu sejenis penyakit kulit yang kronik pada kulit kepala juga menyebabkan keguguran rambut.

4. Masalah Perubatan Sedia Ada- penyakit –penyakit seperti hipotiroidisme.

Selain itu, terdapat beberapa faktor mereka yang mengalami alopesia androgenetik . antaranya

>Jantina – lelaki secara umumnya lebih cenderung menderita keguguran rambut disebabkan oleh jumlah hormone testosterone yang lebih banyak mereka hasilkan.

> Sejarah keluarga – kejadian MPHL di kalangan bapa, bapa saudara, datuk dan kedua-dua belah ibu dan bapa boleh mendedahkan seseorang kepada keadaan ini.

> Usia – dianggarkan kira-kira 30 peratus lelaki yang berumur 30 tahun akan mendapat beberapa bentuk keguguranrambut manakala 50 peratus akan mengalaminya apabila mencecah umur 50 tahun.

> Tekanan – stess yang kronik dan berterusan boleh mempercepatkan MPHL.


Tips Penting Untuk Rambut Kekal Sihat

1) Amalkan pemakanan yang seimbang, meninggalkan diet keterlaluan atau mendadak kerana hampir 90 komponen penting ialah protein. Rambut menjadi lemah dan mudah gugur.

2)  Kesihatan rambut juga banyak bergantung kepada pengambilan zat seperti kalsium dan zinc.

3) Untuk penjagaan rambut, elok bersyampoo sekurang-kurangnya dua kali seminggu. Selain itu, gunakan sikat yang sesuai samaada rapat atau jarang.

4) Jika ingin mengeringkan rambut, sebaiknya gunakan tuala tetapi elakkan daripada terlalu kasar.

5) Jika gunakan pengering rambut, pastikan ia tidak terlalu rapat. Begitu juga ketika menyapu gel rambut dan bahan pewarna. Elakkan terkena kulit kepala.


Vitamin Pilihan Dan Shampoo Jagaan Rambut


cara merawat lelaki botak


1) Energizing Soy Protein ( ESP)

Protein soya sememangnya merupakan penjagaan kesihatan paling penting dan asas. ESP diiktiraf di seluruh dunia kerana mempunyai kajian klinikal yang sangat komprehensif dan memilik kualiti protein yang tinggi yang pernah dihasilkan.

Satu hidangan ESP menyamai dengan 2 kali ganda daging, 4 kali ganda telur, 12 kali ganda susu rendah lemak, tiada kolesterol, tiada asid urik dan sangat mudah diserap oleh tubuh manusia.

ESP mengandungi 9 asid amino yang diperlukan untuk pertumbuhan rambut, otot, kuku, darah, organ, kulit dan lain-lain. Ia juga membaiki pigmentasi yang mengakibatkan rambut gugur.

Selain itu, ESP merupakan pembekal tenaga segera yang boleh mempertingkatkan sistem imun malah sangat baik juga untuk mencegah maigrain, imsomnia dan tekanan.


2) B Complex

Vitamin B Complex berfungsi untuk melawan tekanan dan memastikan kesihatan fungsi saraf, sekaligus meredakan ketegangan, sakit kepala, kemurungan dan insomnia.

Membaiki masalah kulit kepala,kelemumur, rambut gugur, beruban dan mengekalkan kesihatan rambut.

Selain dari itu B Complex membantu mencegah anemia, sakit kepala, pening, lemah semangat, keletihan, migraine, muntah-muntah dan jugak membantu pembenukan sel darah merah.
cara merawat lelaki botak

3) Nourishing Scalp Treatment

Nourishing scalp treatment ini membantu menyokong kebolehan semulajadi kulit kepala, melindungi dari stress berpanjangan dan menjadikan kulit kepala selesa.

Terbukti mampu mengurangkan rambut gugur sewaktu bersikat, ketebalan semulajadi dan kuat apabila digunakan. Diserap dengan cepat dan tidak berminyak.

Formula tanpa bilasan cukup lembut untuk digunakan setiap hari bagi manfaat segera dan hasil yang meningkat

.

4) Purifying Shampoo

Membersih dengan lengkap, mendalam untuk menghapuskan kotoran dan pembentukan minyak tanpa menanggalkan kesan kepada kulit kepala atau melunturkan warna rambut.

Membebaskan rambut dari sebum yang terkumpul, pencemaran persekitaran dan timbunan produk dandanan. Mengembalikan sinaran dan menyerlahkan tekstur asli rambut.

Bebas dari mengelupas, ia mengandungi Scalp Health Complex untuk mengurangkan minyak dan kelemumur yang kelihatan dan menyokong imbangan mikroflora kulit kepala.

TAKUT BOTAK? RISIKO BOTAK? TAK NAK BOTAK?

Jangan lupa WA Azie 016-3524104.

SID – 1025553

COD – KUALA LUMPUR SENTRAL,BANGSAR, KEPONG, SRI DAMANSARA, SEGAMBUT, SEKITAR SUNGAI BULOH DAN KAWASAN BERDEKATAN.

Comments

Popular posts from this blog

Krim Jeragat Paling Berkesan Di Farmasi Kegemaran Anda.

Masalah Kencing Kotor Di Dalam Pantang – Pengalaman Ngeri Ibu

Omega Guard Untuk Mereka Yang Nak Kulit Cantik Dan Pinkish