Kenali Jenis Jangkitan Pada Organ Intim Wanita


Sebagaimana penjagaan wajah, wanita juga perlu menjaga alat sulit sebaik mungkin. Jika tidak dijaga, pelbagai masalah kesihatan seperti jangkitan mungkin boleh berlaku. Vagina dan vulva yang kemerahan serta gatal berlaku kerap dalam kes jangkitan. Keadaan ini juga menyebabkan Vulvovaginitis iaitu keradangan pada vulva dan vagina.

‘ Penyebab vagina, vulva dan labia menjadi kemerahan’



1) Jangkitan Vagina

Biasanya jangkitan vagina berlaku adalah seperti berikut :

-Bacterial Vaginosis adalah jangkitan bakteria pada vagina. Selalunya ia disebabkan oleh pertumbuhan Gardnerella Vaginalis ( sejenis bakteriayang biasa dijumpai pada vagina dalam jumlah yang sedikit).

- Candida vaginitis adalah jangkitan fungus vagina yang disebabkan oleh Candida albicans.

- Trichomoniasis adalah jangkitan protozoa Trichomonas Vaginalis yang disebarkan melalui hubungan seksual. Tompok merah seperti rupa strawberi pada dinding vagina boleh dilihat melalui jangkitan ini.

Jangkitan berikut  boleh menyebabkan kegatalan dan kemerahan melampau di sekeliling vagina dan vulva,  termasukla labia. Rasa panas, keluarnya cairan dan bau busuk juga akan muncul berikutabndengan jangkitan tersebut.



2) Jangkitan Lain Pada Bahagian Vagina, Vulva dan Labia.

Jangkitan –jangkitan lain yang boleh menaikkan gejala-gejala kegatalan dan kemerahan pada vagina, vulva dan labia adalah:

-Herpes Genital disebabkan oleh virus Herpes Simplex dan merebak melalui hubungan seksual. Gejala-gejala boleh jadi ringan atau semakin teruk. Lepuhan atau ulser berulang muncul pada vulva, menyebabkan kesakitan, rasa tidak selesa dan kegatalan.

- Ketua Genital ( condyloma) disebabkan oleh Human Papillomavirus (HPV) dan disebarkan melalui perhubungan seksual. Keadaan ini boleh dilihat melaluitompokan kemerahan pada vulva, dan tompokan ini boleh kelihatan seperti bentuk bunga kobis yang kecil. Jangkitan ini boleh juga rasa gatal dan sakit.

3) Jangkitan Yang Disebabkan Oleh Penyakit Kulit.

- Psoriasis adalah penyakit yang boleh kelihatan pada vulva. Ia boleh dikenali melalui tompokan merah, tebal, berkerak dan licin. Tompokan ini boleh menyebabkan kegatalan melampau.

- Ekzema boleh kelihatan dengan kulit bertompok merah, kering dan gatal.

- Lichen planus selalunya disebabkan oleh ruam kulit yang gatal. Ia boleh melibatkan vulva dan vagina, menyebabkan jalur putih pada vulva dan tidak sakit. Namun begitu, ia juga boleh menyebabkan luka yang sakit pada vulva dan vagina yang teramat gatal. Terdapatnya risiko tinggi masalah ini berkait dengan kanser vulva.

- Lichen Sclerosus, sewaktu fasa akut Lichen Sclerosus. Kulit vulva boleh kelihatan merah tetapi kemudiannya berubah kepada warna putih tipikal apabila penyakit berkembang. Ia juga berkaitan risiko kanser vulva.

- Penyakit Paget pada vulva adalah jenis pada vulva adalah jenis kanser kulit yang luar biasa. Ia boleh kelihatan melalui plak bersisik berwarna merah atau putih pada vulva.

- Vulvovaginatis erosive. Perubahan erosive pada vagina boleh berlaku berikutan dengan penyakit yang amat jarang berlaku termasukla erosive Lichen Planus.

4) Penyebab- Penyebab jangkitan lain.

- kurangnya pengamalan penjagaan kebersihan diri.

- Kerengsaan akibat air kencing atau najis. Faktor risikonya ialah akibat daripada kebocoran pundi kencing yang penuh atau terbaring saja di atas katil. Bagi bayi, pertukaran lampin yang kurang kerap dan pembersihatnan punggung yang tidak sempurna selepas membuang air besar juga boleh menjadi puncanya.

- Infestasi atau kehadiran haiwan parasite sama ada pada kulit atau di dalam tubuh.

- Penyakit kulit seperti Contact dermatitis.

- Alahan kepada air mani, kondom getah atau gel pembunuh sperma.

- Radioterapi untuk rawatan kanser.

Pencegahan

Memastikan kawasan genital bersih dan kering boleh membantu mencegah jangkitan. Mencuci kawasan kemaluan setiap hari dengan sabun ringan, tidak berbau , membilas dan mengeringkan dengan sepenuhnya amat dicadangkan. Mengelap daripada bahagian hadapan ke belakang selepas membuang air besar mampu mencegah bakteria daripada anus untuk disebar kepada vagina.

Pemakaian pakaian longgar dan boleh menyerap peluh mampu membenarkan udara untuk beredar dan membantu kawasan genital sentiasa kering.

Mencuci bahagian sulit menggunakan pencuci tinggi kimia tidak digalakkan. Boleh gunakan Basic H untuk pencuci serbaguna yang tidak menggunakan bahan kimia.

Mengamalkan seks selamat adalah amat penting untuk mengelakkan masalah ini berlaku.

Vitamin Bantuan Yang Dapat Membantu Jangkitan

1)Alfalfa Complex.

Alfalfa complex merupakan tumbuhan yang kaya dengan pelbagai nutrisi sejak dari 2500 tahun dulu. Ia membekalkan nutrisi yang kebanyakannya tidak terdapat di dalam buah-buahan mahupun sayur-sayuran. Alfalfa Complex adalah tumbuhan yang sangat beralkali yang mampu mengembalikan kenormalan badan yang berasid, menghilangkan toksin dalam badan dan membersihkan darah.

Selain itu, Alfalfa complex melawan alahan, memperbaiki keadaan kulit yang sensitif, masalah ulat atau parasit dalam badan. Ditanam secara organik tanpa menggunakan racun ataupun baja kimia. Setelah Alfalfa matang dalam tempoh sekurang-kurangnya 2 tahun, ia akan dituai .  Penuaian secara organik, alfalfa dibiarkan kering sebelum menjadi serbuk dan dikompress menjadi tablet.

2) Garlic

Dibuat dari bawang putih jenis premium, bebas dari racun perosak dan ditanam secara organik di California, USA di waktu musim panas. Bezanya Garlic Shaklee dihasilkan secara eksklusif pada suhu bilik untuk memastikan pengekalan 100% Allicin Aktif ( tidak semua tablet garlic mengandungi Allicin aktif).

Garlic merupakan antibotik semula jadi yang selamat. Ianya selamat untuk kegunaan jangka panjang untuk meningkatkan sistem imun tubuh. Menghalang penyakit berjangkit seperti selsema, alaergik, astma, virus dan yis candida.

Ia juga mencegah kanser. Membantu mengelak dan merawat kanser dengan mengurangkan pencetusan kejadian kanser – Nitrosamine.

Garlic mengandngi agent detoksifikasi yang mampu mengeluarkan rkasa dari tubuh dengan pantas.

3) Basic H

Kebanyakan bahan pencuci mengandungi toksin yang boleh meresap ke dalam tubuh melalui kulit atau sistem penafasan. Bahan pelarut sintetik boleh mengganggu keseimbangan hormone. Morfolin merupakan bahan toksin yang boleh merosakkan hati dan ginjal. Pekatan Basic H tidak mengandungi bahan di atas, mahupun bahan berbahaya lain. Pencuci ini berasaskan dari tumbuhan iaitu jagung dan kelapa.

Selain itu, ia tidak mengandungi fosfat dan dibungkus dalam botol yang boleh dikitar semula. Basic H tidak mempunyai bahan pewarna dan selamat untuk sistem septik dan pembetungan.

Adakah penerangan di atas membantu anda? Ingin bertanya lebih lanjut?

Boleh hubungi Azie di 016-3524104.

Salam sayang.

SID 1025553
PENGEDAR KEPONG, SRI DAMANSARA, SEKITAR DAMANSARA, SUNGAI BULOH, KUALA LUMPUR SENTRAL DAN SEKITARNYA.




Comments

Popular posts from this blog

Krim Jeragat Paling Berkesan Di Farmasi Kegemaran Anda.

Masalah Kencing Kotor Di Dalam Pantang – Pengalaman Ngeri Ibu

Omega Guard Untuk Mereka Yang Nak Kulit Cantik Dan Pinkish