5 MAKANAN PERLU DIELAKKAN MENJELANG MENOPAUS





5 makanan yang perlu dielakkan menjelang menopaus


5 MAKANAN PERLU DIELAKKAN MENJELANG MENOPAUS


Menopaus merupakan berakhirnya tempoh kesuburan dan masa reproduksi seorang wanita yang ditandai dengan tiada lagi haid seiring dengan pertambahan usia dan penurunan hormon. Menjejaki usia 40an atau lebih setiap wanita akan merasai menopaus. Cuma yang membezakannya lambat dan cepat ia berlaku. Kebanyakan wanita tau apabila dihampiri fasa ini, perubahan hormon akan berlaku kepada mereka. Bagi menghindari kesan menopaus ini, beberapa jenis makan boleh dielakkan.


5 makanan perlu dielakkan menjelang menopaus


1)    Makanan Berlemak

Makanan berlemak ini bukanla semua tidak elok. Badan seseorang tetap memerlukan sedikit lemak untuk menjalankan fungsinya. Namun elakkan ‘lemak jahat’ kerana ia akan mengganggu banyak sistem tubuh termasuk memburukkan proses menopaus. Ia boleh membuatkan suhu badan tinggi dan anda merasa tidak selesa contohnya merasa panas dan berpeluh. Justeru itu, elakkan mengambil makanan berlemak saat menghampiri usia menopaus.  


5 makanan perlu dielakkan menjelang menopaus





2)    Kawal Gula Dan Garam

Selain lemak, anda dinasihatkan untuk mengawal pengambilan gula dan garam berlebihan. Ia sebenarnya untuk mengelakkan kesan buruk kepada kesihatan.
5 makanan perlu dielakkan menjelang menopaus

3)    Kafein

Gejala wanita yang hampir menopaus iaitu gangguan tidur. Elakkan mengambil makanan dan minuman yang berkafein. Ini mengakibatkan anda tidak boleh tidur sedangkan badan perlukan rehat secukupnya untuk menjaga mood dan kesihatan tubuh.
5 makanan perlu dielakkan menjelang menopaus


4)    Elakkan Rempah Ratus

Rempah ratus adalah bersihat pedas. Ia kombinasi yang tidak elok bagi mereka yang menunggu masa untuk menopaus. Ini kerana bahan makanan tersebut akan membuatkan perut tidak selesadan meningkatkan suhu badan yang sememangnya sudah tinggi pada peringkat ini.


5)    Alcohol

Alcohol hanya akan merosakkan mood seseorang. Ketidakstabilan hormon ketika ingin menopaus akan menjadi lebih teruk apabila mengambil minuman ini.
5 makanan perlu dielakkan menjelang menopaus


ALTERNATIF


5 MAKANAN YANG BOLEH DIJADIKAN ALTERNATIF


1)    KACANG- KACANGAN

Susu soya ataupun makanan dari kacang soya amat baik untuk diambil oleh mereka yan menopaus atau mereka yang sedang menghampirinya. Ini kerana di dalam soya ada zat yang tugasnya mirip dengan hormon estrogen yang amat diperlukan oleh tubuh.

(Shaklee energizing soy protein sangat bagus kerana hanya soya non gmo sahaja yang digunakan. Selain itu kacang soya juga tumbuhan yang sangat kaya dengan isoflavones yang berfungsi seperti hormone wanita. Ia membantu merendahkan kolestrol, mencegah osteoporosis dan sakit jantung)


2)    KALSIUM ORGANIK

Zat ini boleh didapati daripada bahan semula jadi seperti ikan dan sayuran hijau. Kalsium organik ini amat diperlukan untuk mengelakkan berlakunya pengenduran pada sendi otot. Ini kerana wanita menopaus amat berisiko untuk mendapat penyakit osteoporosis.


3)    GANDUM

Kurangkan mengambil nasi, mi dan roti. Sebaliknya bertukar kepada pengambilan karbohidrat kompleks seperti gandum dan oat. Bahan – bahan ini kaya dengan vitamin D serta tidak mudah ditukarkan kepada gula dan lemak di dalam tubuh.

(Shaklee ostematrix merupakan altenatif kepada kalsium organik dan gandum kerana ia mengandungi kalsium, magnesium, fosforus, vitamin D, zinc, kuprum, manganes dan boron. Kajian mendapati supplemen ini akan meningkatkan ketumpatan tulang wanita yang berumur secara berkesan. Selain itu, ostematrix meringankan stress dan membantu tidur yang lebih selesa. Kekejangan dan kebas-kebas juga dapat dielakkan)


4)    Minyak Kelapa Dara dan Minyak Zaitun

Minyak zaitun ataupun Virgin Coconut Oil (minyak kelapa dara) mempunyai kandungan kelestrol yang rendah juga baik untuk pembuluh darah. Ia membantu mengelakkan kulit cepat berkedut bagi yang sudah Menopaus. Kulit cepat berkedut kerana golongan ini telah kehilangan hormone estrogen.


(GLA SHAKLEE mengandungi 300mg gamma linolenic acid yang mana ia merupakan sumber terbaik Omega 6. Herba tradisi orang barat ini mampu mengawal selia estrogen dan testosterone. Membantu mengatasi symptom menopaus seperti mood swing, peningkatan suhu tubuh dan kehilangan estrogen dari tubuh. Pengambilan jangka panjang membuatkan tone lebih muda kepada kulit )


5)    Cendawan

Tubuh cepat gemuk selepas menopaus ? ini kerana metabolisma tubuh telah menurun. Jadi amalkan makanan cendawan untuk meningkatkan kembali kadar metabolisma tubuh. Pelbagaikan masakan cendawan dalam masakan anda.


Menopaus memang tidak dapat dielakkan tetapi boleh ditangani untuk kehidupan yang lebih baik. Ini kerana semestinya ia akan mengganggu kerja-kerja seharian anda. Emosi yang terganggu akan mengganggu kehidupan anda juga. Oleh itu amat penting apabila anda mula mengamalkan pemakanan sihat untuk hari-hari tua yang lebih sempurna.


Anda berminat untuk mendapatkan vitamin- vitamin ini?


Boleh hubungi saya di 016-3524104.


Salam saying

Comments

Popular posts from this blog

Krim Jeragat Paling Berkesan Di Farmasi Kegemaran Anda.

Masalah Kencing Kotor Di Dalam Pantang – Pengalaman Ngeri Ibu

Omega Guard Untuk Mereka Yang Nak Kulit Cantik Dan Pinkish