9 Cara Pemakanan Sempurna Untuk Tumbesaran Anak- Anak




Setiap ibu bapa pastinya inginkan yang terbaik untuk anak-anak terutama soal pemakanan. Namun mengetahui jenis makanan untuk si manja sahaja tidak mencukupi. Pilihan yang bijak tentang julah, kepelbagaian, kaedan penyediaan makanan dan suasana makan juga sama pentingnya untuk membesarkan anak-anak yang sihat dan kuat. Ada 9 tips sesuai untuk panduan ibu bapa menangani masalah pemakanan anak-anak ini.

1) Amalkan Diet Seimbang

Campurkan dan pelbagaikan makanan untuk memastikan anak anda mendapat khasiat yang diperlukan untuk membesar dengan sihat. Anak juga tidak bosan dengan menu sama setiap hari.

2) Pastikan Serat Mencukupi

Serat terdapat dalam kekacang, bijian, buah-buahan dan sayuran hijau untuk membantu penghadaman dan pergerakan usus. Serat juga berfungsi untuk mempercepatkan rasa kenyang. Oleh itu, jangan risau kerana ia mengelakkan anak terlebih makan.

3) Kurangkan Garam, Gula Dan Perasa

Garam berlebihan dikaitkan tekanan darah tinggi dan penyakit lain. Manakala makanan bergula berlebihan menyebabkan kalori meningkat dan karies gigi. Selain dari itu, kanak-kanak mudah terdedah dengan obesiti dan masalah hyperaktif apabila mengambil gula, garam dan perasa berlebihan. Minumla air kosong dan bukan air manis. Gunakan perasa asli dan rempah dalam masakan anda.

4) Sayangi Tulang Anak Anda

Kanak-kanak memerlukan tulang dan otot yang kuat untuk kekal cergas dan aktif. Untuk menguatkan tulang, berikan makanan berkalsium tinggi seperti susu tinggi lemak, keju dan kacang soya di dalam diet anak anda.

5) Amalkan Pemilihan Makanan Sihat 

Kebiasaaannya anak akan mengikut perlakuan ibu bapa. Salah satunya, boleh ajar anak check label dan kandungan nutrisi pada makanan. Anak anda akan mula belajar memilih makanan yang sesuai.

6) Utamakan Sarapan 

Pengambilan sarapan sangat penting. Pastikan anak anda mengambil sarapan setiap hari. Kajian menunjukkan kanak-kanak yang makan sarapan mempunyai daya konsentrasi yan lebih baik dan lebih aktif di sekolah. 

7) Sediakan Bekalan Snek Sihat

Di awal pembesaran anak-anak, mereka selalu kelaparan. Sediakan bekalan snek yang sihat sepanjang masa seperti buah-buahan untuk mengelakkan mereka mengambil snek dan kudapan tidak sihat di antara waktu makan.

8) Ceriakan Waktu Makan

Kanak-kanak lebih mudah menerima makanan apabila mereka ceria. Ibu boleh menyediakan sesuatu yang kreatif dan menarik. Si manja lebih mudah menerima makanan.

9) Jangan Paksa Anak Makan

Jika anak tidak mahu makan, jangan paksa mereka habiskan makanan. Gunakan pendekatan yang lebih baik untuk mendekati anak-anak anda.

MEAL SHAKES PELENGKAP MAKANAN ANAK ANDA

Meal shakes Shaklee dihasilkan untuk semua golongan dari bayi, pelajar, kanak-kanak membesar, ibu mengandung, para atlet, pengamal sayuran, (vegetarian), orang sakit, orang yang sibuk bekerja atau orang yang selalu mengambil makanan segera. Jika anda mencari sarapan pagi yang penuh berkhasiat, meal shakes merupakan pilihan bijak.


haziea83.blogspot.com


7 MANFAAT MEAL SHAKES

1) Nutrisi lengkap – Menyediakan 24 jenis vitamin, mineral dan zat perlu. Kekurangan pengambilan zat boleh menyukarkan kadar serapan vitamin dan mineral oleh tubuh kita. Ia turut mengandungi lesitin soya yang bekerjasama dengan vitamin larut lemak.

2) Membekalkan nutrisi kepada tubuh – kaya dengan protein (tidak mengandungi laktosa), membantu pembinaan sel-sel kulit, kuku, rambut, organ, darah, imun dan pelbagai lagi.

3) Membantu tumbesaran – Mengandungi asid folik, biotin, kaya dengan kalsium dan magnesium yang diperlukan untuk membina tulang dan sel-sel untuk membesar.

4) Anti oksidan - Mengandungi vitamin A,C,E,zink, selenium yang merupakan agen anti oksida yang bertindak melawan jangkitan danmelambatkan proses penuaan.

5) Mengembalikan seri wajah – Mengandungi vitamin B yang lengkap, zat besi dan copper yang cukup untuk membina sel darah merah yang sihat sekaligus memberikan komfleksi wajah/kulit  lebih cantik.

6) Detoksifikasi – kaya dengan serat larut untuk membantu membunag lemakberlebihan dan sisa buangan dari perut dan usus.

7) Kelazatan rasanya - minuman yang lazat untuk diambil bersama fruktos semula jadi, penggantian segera terhadap kekurangan vitamin , mineral dan juga tenaga. Tidak mengandungi sebarang pewarna dan gula tiruan. Lazat dinikmati oleh semua golongan.  


CARA NAK DAPATKAN MEALSHAKES ? 

Whatsapp Azie segera di 016-3524104. Pembelian online boleh klik  DI SINI

SALAM SAYANG.

Comments

Popular posts from this blog

Krim Jeragat Paling Berkesan Di Farmasi Kegemaran Anda.

Masalah Kencing Kotor Di Dalam Pantang – Pengalaman Ngeri Ibu

Omega Guard Untuk Mereka Yang Nak Kulit Cantik Dan Pinkish