6 Cara Menjaga Pemakanan Di kalangan Pelajar Yang Sibuk


Cara menjaga pemakanan di kalangan pelajar yang sibuk menjadi begitu mencabar ketika ini kerana banyak lambakan makanan segera yang selalunya menjadi pilihan. sememangnya golongan remaja yang tidak dijaga akan menjurus kepada masalah yang seterusnya bakal melahirkan generasi yang tidak sihat.

Golongan pelajar selalunya menjadi antara golongan yang kurang mengambil berat soal pemakanan sihat. maklum saja  kesibukan belajar, beraktiviti sukan atau kokurikulum serta bergaul membuatkan mereka mengambil mudah salah satu aspek penting ini dalam kehidupan seharian mereka. Sikap anak-anak yang tidak lihat sama ada pemakanan mereka setiap hari menjadi kebiasaan pula ke alam kerjaya atau lebih buruk sehingga beranak pinak.

 6 tips yang boleh diamalkan bagi menjaga pola pemakanan yang baik.

1- Pastikan mengambil sarapan mengandungi gizi dan protein seperti telur agar ia dapat dijadikan sumber tenaga kepada tubuh badan. Jika terlewat bangun disebabkan berjaga malam untuk mengulangkaji pelajaran, pilih biskut atau buah-buahan sebagai sarapan. Sarapan amat penting kerana ia dapat mencegah tubuh cepat lapar serta memberikan tenaga seharian.

2- Jauhi jajan atau makanan ringan yang selalunya menjadi teman baik golongan pelajar. Sebaiknya pilih jajan yang lebih sihat. pilih makanan yang direbus atau dipanggang daripada yang digoreng. Jika terdapat beberapa kafe di kampus, kunjungi semuanya untuk mengetahui yang mana menyediakan makanan paling sihat untuk keperluan pemakanan anda.

3- Perut yang lapar juga membuatkan anda sukar fokus. Oleh itu bawa sediikit kudap-kudapan di dalam beg atau bekas untuk anda nikmati sekiranya terasa lapar dan tidak sempat membeli makanan.

4- Simpan stok makanan sihat seperti buah-buahan dan sayur-sayuran di bilik kolej. Jika mahu simpan stok lebih lama, boleh ambil makanan seperti bertih jagung. Cara ini tidak akan membuatkan anda tergoda dengan jajan yang tidak sihat ketika lapar. Bagi yang tinggal di rumah sewa, boleh memasak  sendiri bersama kawan.

5- Ambik sedikit lemak kerana apabila anda aktif, anda memerlukan lemak untuk pembesaran. Boleh ambil sedikit lemak dalam jumlah yang sederhana. Lemak penting seperti Omega 3, EPA, DHA dan ALA penting untuk keperluan otak dan tubuh yang sihat.
6- Amalkan pengambilan protin lengkap seperti ESP di awal pagi.

2 Makanan baik yang boleh diamalkan oleh pelajar iaitu :

vitamin untuk student


1- Energizing Soy Protein (ESP)

-ESP merupakan protin lengkap yang mengenyangkan. Cuma bancuh dengan air untuk membekalkan tenaga di awal pagi. Ia sesuai dengan pelajar yang sibuk untuk menguruskan masa di awal pagi. ESP merupakan protin soya bukan GMO yang selamat dan memiliki kualiti paling tinggi untuk produk soya yang boleh dihasilkan.

- Selain itu, ESP merupakan satu-satunya produk soya di pasaran yang mempunyai asid amino penting yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh manusia. Turut diperkaya dengan 5 sumber vitamin dan 4 sumber mineral. Oleh itu ia amat sesuai untuk pelajar kerana selain mengenyangkan, ia juga mengandungi protin lengkap.

- Yang paling penting ialah sumber soya ini diproses dengan air, bukan alkohol seperti kebanyakan produk soya lain. Apabila pemprosesan menggunakan soya bukan menggunakan alkohol, manfaat keseluruhan soya dapat dikekalkan.

- ESP mempunyai indeks Glisemik yang rendah dan membuatkan ia penting dalam pengurangan berat badan dan penjagaan kesihatan jangka panjang.

vitamin untuk student


2- Omega Guard Shaklee

- Omega guard merupakan asid lemak baik yang mengandungi omega 3, EPA, DHA, AIA dan banyak lagi. Satu sajian Omega Guard mengandungi 905mg asid lemak omega 3, EPA dan DHA. Omega 3 ini sangat selamat kerana dengan kaedah teknologi tinggi menyingkirkan bahan berbahaya seperti plumbum, merkuri, arsenic, cadmium dan dioksin.

- Selain itu, Omega Guard membantu perkembangan otak dan perkembangan memori anak. DHA pula adalah nutrisi utama untuk otak, sistem saraf dan retina. Sistem imunisasi dapat ditingkatkan dan menyihatkan paru-paru. Dengan ini, pelajar tidak mudah jatuh sakit dan demam.


- Omega Guard mencegah insomnia dan membantu mengurangkan tekanan. Kajian telah membuktikan bahawa EPA dan DHA mempunyai keupayaan untuk menstabilkan emosi dan membantu dalam perkembangan kesihatan mental seperti kemurungan tekanan dan kebimbangan.


Pertanyaan / Order

Sila whatsapp ‘ Set Smart Student ’ ke 016-3524104.

Untuk belian menggunakan kad kredit atau kad debit, sila klik di sini (ESELL)

*pastikan anda menghubungi nombor yang tertera diatas selepas membuat pembelian online. Saya akan berikan cara pengambilan berkesan.

SID : 1025553

COD : Bandar Sri Damansara, Kuala Lumpur Sentral, Kepong, Sungai Buloh dan sekitarnya. Pos ke seluruh Malaysia.

Comments

Popular posts from this blog

Krim Jeragat Paling Berkesan Di Farmasi Kegemaran Anda.

Masalah Kencing Kotor Di Dalam Pantang – Pengalaman Ngeri Ibu

Omega Guard Untuk Mereka Yang Nak Kulit Cantik Dan Pinkish