6 Tips Hilangkan Batuk Anak Tanpa Bergantung Kepada Ubat


Apabila anak mengalami batuk yang lama, semestinya kita risau. Kebiasaannya apabila dibawa berjumpa doktor, pasti bekalan ubat batuk dan antibiotik diberikan. Jika masih tidak pulih, antibiotik dan ubat batuk akan diberikan dengan dos yang lebih tinggi.


 


Malah ada yang mendapat batuk sehingga terpaksa diberikan gas nebulizer dan lebih kronik lagi mendapat jangkitan paru-paru. Ini merupakan masalah yang ditakuti oleh ibu bapa sehingga anak mula batuk sahaja, cepat-cepat dibawa ke klinik.

Nasihat saya sebagai ibu, jika anda mula merujuk masalah kesihatan anak ke klinik. Tanya lebih lanjut kepada doktor cara rawatan yang boleh mencegah batuk menjadi teruk selain hanya terus memberikan ubat. Saya percaya dengan kradibiliti doktor masa kini yang akan memberikan nasihat terbaik untuk pesakit mereka.

Bukan sahaja mengenai ubat malah beberapa tips lain boleh digunakan. Berikut merupakan tips yang sesuai untuk digunakan.




 BERSIHKAN RUMAH, PERKAKAS DAN JUGA PAKAIAN

Habuk-habuk di kipas, perkakas rumah dan lantai mungkin menjadi punca virus yang menyebabkan anak batuk. Sewaktu anak saya mendapat rawatan di klinik, memang doctor juga memberikan tips ini. Malah boleh juga diperhatikan samaada anda membela haiwan berbulu seperti kucing yang akan meningkatkan lagi risiko jangkitan kepada anak kecil.

Untuk menbersihkan peralatan di rumah, saya menggunakan rangkaian pencuci Get Clean. Saya gunakan Basic H untuk mop dan mengelap lantai. Dibuat dari bahan semulajadi dan selamat untuk anak-anak. Manakala sabun pencuci baju Get Clean juga sangat sesuai untuk anak yang mengalami eczema atau mudah terkena jangkitan penyakit. Rangkaian pencuci Get Clean merupakan sabun pencuci yang dihasilkan dari ramuan semulajadi dan bervitamin.

 ALIRAN & PENGALIRAN UDARA YANG BAIK

Setiap pagi buka pintu dan tingkap supaya udara segar masuk dan mengalir dengan baik. apabila pengudaraan baik, rumah juga menjadi lebih selesa kerana angin segar dapat masuk. Selain dari itu, kebiasaannya rumah yang tidak mempunyai pengaliran yang baik membuatkan penghuninya mudah jatuh sakit.




 LEMON, HALIA DAN MADU

Perah lemon, hiris halia dan masukkan madu. Biarkan dalam peti ais semalaman. Boleh diberi kepada anak yang berumur 2 tahun ke atas. Ini merupakan ramuan semulajadi untuk mengubati batuk. Walau bagaimanapun, mada bersifat panas dan lemon bersifat menghakis. Ambil dalam kuantiti yang tidak begitu banyak dengan sedikit demi sedikit. Elakkan ambil selalu kerana kepanasan madu mungkin membuatkan tekak menjadi luka.




 SUP AYAM ORGANIK + TABLET GARLIC 

Ini merupakan menu untuk anak yang sedang batuk. Amalkan sup ayam organic dan letakkan tablet Garlic Shaklee kerana Garlic Tablet ini mempunyai spearmint dan rosemary. Garlic merupakan antibiotic semula jadi dan selamat untuk jangka masa panjang. Penggunaan ayam organic pula kerana ayam organic tidak menggunakan hormon GMO untuk membesar dan tentunya ayam organik lebih baik.






OMEGA GUARD SHAKLEE

Omega guard shaklee juga dapat membantu melegakan batuk anak anda.. Omega guard mengandungi asid lemak omega-3 yang semulajadinya boleh meningkatkan sistem imunisasi dan menyihatkan paru-paru. Omega 3 bertindak mencairkan kahak dan mengurangkan keradangan.. Omega boleh diambil oleh kanak-kanak berumur 1 tahun ke atas.

Mungkin ada anak yang mempunyai masalah untuk menelan tetaapi saya ada cara yang khas untuk anak menyukai Omega Guard ini.


Boleh juga amalkan doa.

"Aku berlindung dengan kemuliaan Allah dan kekuasaan-Nya daripada kejahatan yang aku alami dan aku takuti"

Semoga tips di atas dapat menghilangkan batuk anak anda..☺

Pertanyaan / Order

Anak merupakan anugerah yang tidak ternilai. Sakit anak, maka sakit juga kita. Itu merupakan naluri biasa seorang ibu. Untuk anak-anak saya sendiri, selalunya bukan ubat yang menjadi perhatian utama apabila sakit tetapi saya lebih suka menggunakan cara semulajadi dahulu.

Berminat untuk mengetahui lebih lanjut?

Whatsapp ke 0163524104.

Salam sayang.

Boleh follow saya di fb Aziah Abd Ghani/ IG Haziea83
SID :1025553
COD : Bandar Sri Damansara, Kepong, Sungai Buloh dan Kuala Lumpur Sentral. Pos ke seluruh Malaysia.





Comments

Popular posts from this blog

Krim Jeragat Paling Berkesan Di Farmasi Kegemaran Anda.

Masalah Kencing Kotor Di Dalam Pantang – Pengalaman Ngeri Ibu

Omega Guard Untuk Mereka Yang Nak Kulit Cantik Dan Pinkish