Elakkan Penyakit buah pinggang Dengan Amalan Pemakanan


Penyakit kerosakan buah pinggang atau kidney failure sudah menjadi tidak asing lagi untuk rakyat Msia. Dulu kita selalu dengar kencing manis, darah tinggi, kolesterol, lelah dan lain2 lagi. Tetapi sekarang ni penyakit kidney failure boleh dimasukkan dalam senarai ini. 



Malaysia merupakan negara tertinggi di dunia yang mempunyai pesakit buah pinggang akibat kencing manis (Diabetic Nephropathy). Akibatnya berlumba2 lah syarikat2 pengeluar mesin dialysis dan segala barangan disposable dialysis yg berkaitan untuk datang 'melabur' di Malaysia sebab pulangannya amat lumayan.

Rakyat Malaysia dianggap sebagai 'lubuk' untuk pelaburan yang sangat menguntungkan ini. Lazimnya kita tau, pengambilan ubat-ubatan yang banyak dalam jangka masa yang lama juga menyumbang kepada pesakit buah pinggang yang ramai.

Salah satu puncanya ialah pemakanan rakyat Malaysia.

Pemakanan yang berasaskan protin binatang seperti ayam, daging dan ikan sentiasa memenuhi meja kita setiap kali waktu makan. Seperti yang kita maklum juga yang ayam dan daging hari ini banyak mengandungi GMO iaitu hormone penggemuk untuk dijual secara komersil. Manakala ikan pula biarpun ditangkap di laut, akan diselaputi bahan pengawet untuk kekal segar.

Kesemua hormon dan pengawet ini akan menuju ke anggota badan penting seperti buah pinggang dan hati. Kedua organ ini akan mengalami kerosakan awal. Apabila anda mula menjalani dialisis 3 kali seminggu selama 4 jam sepanjang hayat, ia akan menjadi penyesalan yang tak terhingga.

Apakah yang perlu anda lakukan?

1.kawal kadar gula dalam darah kerana kandungan gula yang berlebihan dalam darah akan memulakan penyakit kencing manis dan darah tinggi. Seterusnya penyakit lain pula menyusul termasuklah akhirnya kerosakan buah pinggang.
2. hadkan pengambilan protin haiwan seminimum mungkin. Bertukar kepada protin tumbuh-tumbuhan seperti soya. Malah susu ESP kaya dengan protin lengkap dipelukan oleh badan.
3. Amalkan cara hidup sihat dengan bersenam secara berkala. Ini akan membuatkan badan berpeluh serta peredaran darah lebih baik.

Cadangan pemakanan seharian seperti berikut :
1. Sarapan dengan susu ESP yang memberikan protin lengkap untuk memulakan hari.
2. Tukar beras putih kepada beras perang.
3. Tukar gula putih kepada pemanis kosong kalori seperti stevia dan madu asli.
4. Banyakkan sayur-sayuran dan buah- buahan dalam hidangan makanan bersama nasi.

Cadangan pengambilan vitamin seperti berikut :

1.Energizing Soy Protein (ESP)

Satu hidangan ESP mempunyai khasiat seperti 2 kali ganda daging, 4 kali ganda telur, 12 kali ganda susu, rendah lemak, tiada kolesterol, tiada asid urik dan sangat mudah diserap oleh tubuh manusia. ESP merupakan satu-satunya produk dalam pasaran yang memberikan 9 asid amino penting yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh manusia. Ia turut diperkaya dengan 5 sumber vitamin dan 4 sumber mineral.

Kandungan Indeks Glisemik (G.I) yang rendah iaitu 39 menjadikan ia sesuai juga kepada pengidap kencing manis. Yang pastinya, protin ini tidak dipanaskan untuk mengelakkan ia menjadi sebatian protin yang hangus.
vitamin untuk elakkan penyakit kronik

2. Vivix (Mengandungi 4 Makanisma Penting)

-Kerosakan DNA boleh dihalang dan dilindungi oleh Vivix. Apabila DNA rosak, ia akan mengeluarkan sel-sel rosak juga. Oleh itu Vivix diperlukan bagi mengelakkan sel rosak dikeluarkan.

-Pengawalan Genetik menyumbang kepada kemerosotan umur tahap sellular. Di dalam satu penemuan vivix utama ujian klinikal terbaru menunjukkan genetik utama yang menolong melambatkan penuaan tahap sellular.

-Mitochondria (penjana tenaga) di dalam sel untuk menghasilkan tenaga yang diperlukan oleh tubuh. Ramuan Vivix secara tidak langsung menggalakkan pembentukan baru Mitochondria untuk meningkatkan tahap tenaga di dalam sel.

-Penimbunan berlebihan protin AGE (Advanced Glycation End Products) boleh menyebabkan kerosakan tahap sellular yang akan mengganggu keutuhan sel dan panjang umur. Ramuan Vivix adalah 10 kali lebih kuat dari resveratrol (kandungan unik dalam anggur “muscadine” ) untuk melambatkan pembentukan protin AGE.


vitamin untuk elakkan pesakit kronik




Pertanyaan/ Order

Mungkin ada orang tua kita yang berisiko tinggi untuk mendapat penyakit buah pinggang. Malah kita sendiri juga harus mengamalkan cara hidup sihat dan pemakanan sihat untuk mendapatkan kesihatan yang sihat sepanjang hidup. Berminat untuk membuat pertanyaan lanjut?

Boleh hubungi Azie di 0163524104.

Ingin membuat pembelian online melalui kad debit atau kredit? boleh klik link Esell ini

Salam sayang.

Boleh follow di fb: Aziah  Abdul Ghani/ IG: Haziea83
No. ID : 1025553
COD : Bandar Sri Damansara, Kepong Sentral, Kuala Lumpur Sentral, Sungai Buloh dan sekitarnya. Pos ke seluruh Malaysia.



Comments

Popular posts from this blog

Krim Jeragat Paling Berkesan Di Farmasi Kegemaran Anda.

Masalah Kencing Kotor Di Dalam Pantang – Pengalaman Ngeri Ibu

Omega Guard Untuk Mereka Yang Nak Kulit Cantik Dan Pinkish