Masalah Jantung Banyak Berpunca dari Kelesterol Tinggi



Apakah Punca Masalah Jantung Masa Kini?

Kebelakangan ini, serangan jantung boleh di alami oleh ramai golongan muda juga. Jika anda secara luaran nampak sihat tubuh badan, tetapi atas pelbagai sebab juga serangan jantung boleh berlaku.



Punca Masalah Jantung
1) penimbunan lemak dalam arteri - penimbunan lemak di dalam arteri kebiasaannya menjadi penyumbang utama masalah jantung. Apabila lemak tebal di saluran arteri, darah akan membeku di saluran tersebut. kebiasaan ini boleh di berlaku kepada sesiapa sahaja.

 2) Merokok - Menyebabkan karbon monoksida dan nikotin meningkatkan risiko gumpalan darah. Karbon monoksida dan nikotin itu sebenarnya menyumbat salur darah anda juga. sangat merbahaya bahan kimia ini.

3) Kurang bersenam - Cara hidup tidak sihat seperti kurang bersenam meningkatkan juga masalah jantung. Dengan kemudahan moden sekarang membuatkan adakalanya kita kurang menggerakkan anggota badan. Adanya kenderaan yang diparkir rapat dengan pejabat, lift dan escalator untuk kemudahan tempat bertangga.

4) Kurang makan berkhasiat - Kurang makan makanan berkhasiat tidak dapat menghasilkandarah dengan baik untuk dipam ke jantung. Itu antara keperluan utama mengapa perlunya makanan yang berkhasiat dalam kehidupan masa kini.

5) Keturunan penyakit jantung - Keturunan penyakit jantung kebiasasannya berasal dari DNA yang memang ada dalam tubuh mereka sendiri. Apayang boleh dilakukan jika ada keturunan yang berpenyakit jantung ? amalkan 4 perkara di atas untuk mengelakkan serangan jantung.



Kesan- kesan Sakit Jantung
 
1) bahagian perut dan kaki bengkak.
2) Siku, punggung, leher dan bahu terasa sakit.
3) selalu sesak nafas.
4) rasa mula selalu terjadi.
5) keletihan.
6) kepala pening atau pitam.
Apabila jantung bermasalah dan tidak dapat pam macam biasa, pastinya saraf-saraf utama mula bermasalah juga kan? Kebiasaannya saraf-saraf besar akan cepat mengalami kesannya.

Kesan Tidak Jaga Pemakanan
Apabila lemak masuk ke dalam arteri darah akan menyebabkan penimbunan lemak dalam arteri. Apabila laluan injap jantung semakin sempit, darah akan bergumpal di injap jantung. Ini menyebabkan pengumpalan darah itu menghalang laluan darah ke jantung. Sebab itu kita perlu kurangkan lemak dan minyak dalam makanan.
Pengurangan garam juga dapat meneutralkan tekanan darah kepada jantung. Bila mengurangkan pengambilan garam, sebenarnya vitamin dan mineral dapat diserap dengan baik. :-)

Sebab itu juga kita disarankan mengamalkan cara hidup sihat dan pemakanan sihat. Paling penting sekali kualiti hidup lebih terjamin bila kita sihat. Kementerian Kesihatan selalu mengadakan pelbagai kempen kesihatan kerana setiap tahun, bilion Ringgit dibelanjakan untuk ubat-ubatan penyakit kronik seperti ini.

Cara Atasi Sakit Jantung
1) Kurangkan makanan goreng - Banyak makan makan yang direbus, ataupun dikukus. sudah tentu lemak yang terperangkap di dalam makanan bergoreng menyumbang kepada saluran arteri tersumbat.
2) Kurangkan garam - Sangat membantu penyerapan vitamin dan mineral. Boleh mula kurangkan garam dalam masakan dan juga bahan perasa.

3) Olahraga ringan membantu pengaliran darah ke jantung - selalu bersenam apabila mempunyai kelapangan. Jika tidak, selalu berjalan kaki dengan agak jauh jika memandu kereta ke tempat kerja. Menggunakan tangga juga lebih baik dari escalator dan lift. kecuali lift itu terlalu tinggi, nanti penat pula.

4) Banyak minum air putih - Keperluan minum air putih memang sangat digalakkan. molekul air putih lebih halus untuk menyerap ke dalam tubuh berbanding minuman manis. Elakkan minuman bergas dan kopi segera kerana kandungan gula tinggi.

5) Banyakkan makan sayur hijau - Kenapa sayur hijau? kerana sayur hijau ini berkait rapat juga dengan kesihatan jantung. Sebenarnya anda perlu makan sayur pelbagai warna juga.

Memang untuk dapatkan jantung sihat. Perlu ubah lifestyle kita kan.


haziea83.blogspot.com

Vitamin Yang Sesuai Untuk Pesakit Jantung.

Vivix. - vivix memberi perindungan sel untuk penyakit jantung.

Phytocol - phytocol berfungsi menyerap lemak dari makanan.

Vitamin E / coqhealth - Menguatkan otot jantung dan memperbaiki pengaliran darah.

Omega Guard - Membantu penurunan kolesterol LDL dalam darah.


Nak dapatkan set jantung ? nak konsultasi percuma ?


Berminat untuk konsultasi percuma ? boleh hubungi Azie di 016-3524104 atau 012-6013733

Salam sayang ..

Azie abd Ghani

(sid 1025553)

Agent SRI DAMANSARA, KUALA LUMPUR SENTRAL, DAMANSARA, KEPONG, KOTA DAMANSARA, SUNGAI BULOH DAN KAWASAN SEKITAR KUALA LUMPUR.

Comments

Popular posts from this blog

Krim Jeragat Paling Berkesan Di Farmasi Kegemaran Anda.

Masalah Kencing Kotor Di Dalam Pantang – Pengalaman Ngeri Ibu

Omega Guard Untuk Mereka Yang Nak Kulit Cantik Dan Pinkish